• HISZPANIA-FERROL 2024

• ERASMUS+ HISZPANIA

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Sieniawie przebywają obecnie w szkole CEIP Cruceiro de Canido w mieście Ferrol (region Galicja)- jest to drugi hiszpański partner naszej placówki. Wyjazd finansowany jest z funduszy Erasmus+, w ramach otrzymanej przez nas Akredytacji.

Zagraniczny program kulturowy rozpoczęliśmy od zwiedzania Porto w Portugalii, gdzie znajduje się nabliższe duże lotnisko, usytuowane w pobliżu Galicji i dostępne lotem bezpośrednim z Krakowa. Piękne portugalskie słońce towarzyszyło nam podczas pieszych wycieczek po urokliwych zakątkach Porto. W niedzielę wieczorem przekroczyliśmy busem granicę z Hiszpanią, rozpoczynając tym samym główny program naszego wyjazdu.

W poniedziałek zostaliśmy uroczyście przywitani przez uczniów miejscowej szkoły na placu głównym, który tego dnia zapełnił się kolorami polskiej flagi- wzruszyliśmy się bardzo, widząc machające do nas flagami dzieci, które przygotowały dla nas także krótki występ artystyczny. Następnie zwiedziliśmy budynek szkoły i udaliśmy się na zajęcia z miejscowymi uczniami- podczas zabaw językowych i komunikacyjnych utrwalaliśmy słownictwo oraz poznawaliśmy się nawzajem. Wspólne zajęcia pozwalają uczniom rozwinąć umiejętności językowe i społeczne, zaś prezentacje dotyczące Polski i Hiszpanii pomogły lepiej poznać nasz kraje i zwyczaje. Czas wolny tego dnia spędziliśmy na plaży w pobliskiej miejscowości Ares. We wtorek mieliśmy okazję poczuć się jak pielgrzymi, zmierzający do stolicy Galicji- Santiago de Compostela, gdyż udaliśmy się na pieszą wedrówkę fragmentem trasy Camino de Santiago z miejscowości Fene do Cabanas (8km). Zaś wieczorem odwiedziliśmy Muzeum Historii Naturalnej w Ferrolu. Kolejne zajęcia w szkole miały na celu wymianę wiedzy na temat hiszpańskich i polskich miast- uczniowie w grupach tworzyli interaktywne plakaty w aplikacji Toonytool, poznając możliwości tego narzędzia TIK. Nie zabrakło też gier językowych utrwalających słownictwo. Spacer ulicami Ferrolu tym razem przebiegał trasą o nazwie As Meninas Tour- na budynkach powstały graffiti inspirowane m.in. obrazem Las Meninas światowej sławy hiszpańskiego malarza Diego Velazquez. Następnie zwiedziliśmy muzeum Semana Santa- Muzeum Obchodów Wielkiego Tygodnia w Ferrolu, miejscowy park z zamieszkującymi tu pawiami oraz port.

Program kulturowy obejmował wizytę w Santiago de Compostela- od wieków tysiące pielgrzymów pokonuje Szlak św. Jakuba, by dotrzeć do tego miasta i do jego majestatycznej katedry. Tradycja głosi, że w tej budowli spoczywają szczątki apostoła Jakuba odkryte w
          IX w. Zwiedziliśmy tę niesamowitą katedrę oraz jej dachy, następnie udaliśmy się na stare miasto wpisane na listę Światego Dziedzictwa UNESCO. Wizytę w Santiago zakończyliśmy w Muzeum Etnograficznym Galicji. Po wzruszającym pożegnaniu udaliśmy się w drogę powrotną do Porto, zostawiając naszym hiszpańskim partnerom mnóstwo polskich słodyczy na otarcie łez.Wracamy do domu z mnóstwem niezapomnianych doświadczeń i wspomnień.